De Opel Vivaro is met dieselmotoren én met elektrische aandrijflijnen. Dat was voordat de bestelbus aangescherpt werd het geval en dat is nu nog steeds zo. De vernieuwde variant van Opel Vivaro is er nu ook weer als Hydrogen. Die heeft een brandstofcel en lust dus waterstof. Hij is er vanaf nipt minder dan 72 mille.
In 2023 voerde Opel een reeks verbeteringen door op de Vivaro die onder meer vernieuwd design inhield. De toen vernieuwde Opel Vivaro is er natuurlijk weer met dieselmotoren en met volledig elektrische aandrijflijnen. Ook bestond er van die vernieuwde Vivaro weer een variant die waterstof lust: de Vivaro Hydrogen. Eerder was er ook al een dergelijke versie, al ging die nog als Vivaro-e Hydrogen door het leven. Opel vraagt €71.500 voor de vernieuwde Vivaro Hydrogen.
De vernieuwde Opel Vivaro Hydrogen herken je aan het in 2023 geïntroduceerde vernieuwde front. De waterstofbus is door bedrijven met flinke subsidie te rijden, maar niet zomaar. De overheid heeft de zogeheten SWIM-subsidie beschikbaar gesteld. Die wordt verstrekt aan een samenwerkingsverband tussen de uitbater van een waterstofstation en door eigenaren van trucks en bedrijfswagens met een brandstofcel aan boord. Deze waterstofvoertuigen moeten samen minimaal 30 procent van de capaciteit van een waterstofstation afdekken. Bij een dergelijk consortium is tot 80 procent van de meerprijs ten opzichte van een vergelijkbare Vivaro met dieselmotor aan subsidie beschikbaar. Volgens Opel komt dat neer op een subsidiebedrag van €35.750 per Vivaro Hydrogen. Heftig. Subsidieaanvragen kunnen vanaf 1 april tot en met 7 mei worden ingdiend.
De Opel Vivaro Hydrogen moet tot 400 kilometer ver kunnen komen zonder bij te tanken. Let wel: daarbij put hij zo'n 50 kilometer uit z'n opgeladen accu en draagt de brandstofcel zo'n 350 kilometer bij. De elektromotor is 136 pk en 270 Nm sterk.
Geïnteresseerden kunnen zich bij ons melden, of even het vorige bericht over de SWiM-subsidie lezen.